Wednesday 9 February 2011

mak & ayah...

Boring giler xtau nk wat pe..so aku nk citer pasal 2 org insan yg sgt aku syg,org yg m'bawa aku melihat dunia ni
Mak aku..
Halimah bt Jaafar sidek..masa muda2 dulu mmg cun tahap heroin filem melayu lar..(mmm..bg aku la,org len aku xtau),mak aku ni suka m'bebel (nampaknya aku mewarisi lebih gen mak uku,coz aku pun sgt suka m'bebel) kdg2 smpi x t'layan telinga kami adik-beradik m'dgr bebelannya.
Dolu2 masa zaman aku msh sekolah rendah aku ni s'org yg sgt pemalas utk pg sekolah dan mak aku lah org yg sgt terrer mengejar aku pagi2 sblm ke sekolah,aku konpom klu mak aku dpt tangkap aku nescaya peha lembut aku yg x bape gebu ni pasti jd mangsa cubitan b'bisa jari2 mak aku,hish...mak aku klu m'cubit sesungguh hati, meraung la aku dibuatnya.Penah satu hari aku dengki kat akak aku sbb dia dpt kebenaran dr mak u x pg sekolah,aku apalg dg ke'jelesan tahap dewa xnk gak pg sekolah,tp aku x bgtau ngan mak.dgn m'gunakan kepakaran aku memanjat pokok tlh m'buatkn pokok mempelam yg rimbun di halaman umah m'jd mangsa aku...ngeh3..aku panjat pokok itu & menyorok dicelah2 daunnya yg rimbun..haha...sambil tu aku perati mak & akak aku yg sulung m'lambai2 akak aku yg no.2 pegi sekolah(dlm hati mst diorg x nampk aku kt atas pokok ni hehe...malangnya suar kecikku yg b'warna merah itu tlh m'gagalkn usaha aku,akak aku nampak dan dia b'tny mak aku "mak burung apa tu warna merah?" dgn selamba mak m'jwb" burung apalg adik hang la tu..."ceh bikin malu jek..lps tu dgn selamba aku turun dr pokok..kih3..cuba bygkn klu mak n akak aku x nampak aku,apa yg akan jadi?tentu aku kn bertapa atas pokok tu smpi sumer org blk dr sekolah? cubo pk apa aku nk buat dlm waktu yg pjg tu?nak makan?minum?lbh malang lg klu aku skt perot n nk m'buang?ish3...x dpt aku bayangkan...byk lg kenakalan aku ni tp len kali aku citer lg,klu ada waktu t'luang.
Mak aku...aku rindu mak aku,wpun mak suka m'bebel,suka m'cubit&mcm2 lg kegemaran mak yg x dpt aku bygkn tp mak aku mmg baik,x terluah dgn kata2 rasanya.klu aku t'ingat lg ttg mak aku,aku akan citerkn lg.
Ayah aku...
Ibrahim b Ahmad...kurang b'cakap tp hensem,masa muda2 dolu ayah aku mcm hero hindustan amitabh bachan,apatah lg ayahku berhidung mancung dan akak2ku yg 2 org tu m'ikut hidung ayah yg mancung start aku lahir,hidung aku kemek hinggalah ke adik aku yg bongsu,d sbbkan itu aku kn marah ngan adik2 coz kata mereka aku lah pelopor hidung kemek untuk mereka (ceh x senonohnyer adik2,dh nk kemek nk wat cmner kan?).
Pertemuan mak & ayah..m'ikut citer dr mak..mak ngan ayah bkn kawin krn cinta(sbb masa tu mak kata ayah dh ader gelpren),sbnrnya ayah kpd ayahku (atuk aku la..)yg b'kenan kat mak aku,nak buat menantu(konpom sbb mak aku cun giler hehe...)mak aku kata diorg kenal pun masa hari kawin...ish3 klu aku cmner yek? wpun begitu..perkahwinan mereka kekal hingga ke akhir hayat..pemergian mereka pun dekat2...genap sebulan 1 hari mak meninggalkan kami ayah pula menyusul...mungkin ikatan cinta.kasih dan sayang mereka begitu kuat (semoga m'bawa ke syurga)...
Imbas kembali peristiwa pd hari pemergian mak...
Sumer kakak2 n adik2 blk kg,aku nk blk jg tp ntah nape aku x blk n aku pg family day opis kt wet world,ms majlis tu mmg aku x bape nk ceria,namun aku gagah jg,ms diorg mandi-manda kt wet world tu aku tgk je kat tepi,aku pun xtau nape..mlm adik aku msg kt mak sesak nafas,tp dia kt xder pape,sbb dh nk bw g spital..aku anggap itu perkara biasa w'pun dlm hati ada rs risau,nk tido pun x sng,tp aku lelap jg.kul 4pg aku t'sedar sepupu aku(yg aku panggil long) col aku kt nti dia amik aku kt umah,aku msh rasa biasa2 je,mgkn long n husband nk g tgk mak aku jg,4.30am long smpi umah kami blk kg,dlm p'jalanan sumer org diam abg long(suami long) ajak aku borak2( pd hal diorg xtau mcmner nk ckp yg mak aku dh meninggal)...smpi kg aku tgk keta abg ipar n adik ipar ada (kata g spital) aku tgk org rmi kt umah,pelik pun ada tp aku bg salam dn msk mcm biasa tanpa ada perasaan...masa dlm p'jalann td aku t'pk mcm mana k'adaan mak?tingat mcm dlm filem,anak2 dok keliling tgk mak yg skt...tp sumer tu b'laku..ms smpi aku trs msk bilik tgk ada kain yg diorg buat mcm tirai kt ruang tamu(blur@bingai aku ni,aku pun xtau)aku msh x paham apa yg b'laku smpi la makcik esah jiran sebelah umah dtg peluk aku smbl bgtau "mak dah xder..."baru aku t'sentap,mengalir airmata..apa yg berlaku sbnrnya ni?mak aku dh xder ya Allah...ini ujian-Mu aku terima dgn redha...aku sgt sedih sbb dlm 9org anak2 mak yg ada,cuma aku sorg yg xder disaat2 akhir hidupnya...ampunkan anakmu mak,tp aku tau mak x penah marahkan anak2,mak syg anak2 mak kan?mak tentu ampunkan dosa anak2 mak kan?.... t'utama anak mak yg b'dosa ni...
Selepas pemergian mak ayah nampak sgt sedih,asyik main dgn gebu(kucing kesayangan mak),smbl meyapu pun ayah b'ckp2 "mak hangpa ni baik orgnya"...bila ayah dh kata mcm tu dan ayah redha dgn pemergian mak tentu disyurgalah tempat mak..insyaallah...tiap2 minggu lps pemergian mak kami adik-beradik blk kg jenguk ayah,bg ayah x terasa sgt kehilangan mak,hajat hati minggu pertama puasa baru nak blk kg,tp skali lg kami dikejutkan dgn berita sdh(isk3...sedihnya aku..)hari khamis,pertama ramadhan,tgh msk juadah b'buka.dila adikku msg bgtau ayah x sht,aku ckp klu teruk bgtau aku..tgh nk suap makanan ke mulut dil col smbil menangis yg aku dgr dila kata " k.lah..ayah.."aku t'sentap..pastu sorg2 col,mmg menyedihkan berita yg diterima...ayah pergi menyusul mak.masa tu aku menagis mcm dh x ingat Allah (teruknyer la aku..)tp lps tu aku cool blk..kami blk skali 1 keta..kak n manja (adikku) dh m'geletar kaki tgn,aku la yg memangku anak buah,tgn kebas pun x terasa.
Esoknya pd hari nk kebumikan ayah aku tgk ramai kawan2 opis yg dtg...Ya Allah berat sungguh dugaan ini,namun aku tahu Kau lbh mengetahui apa yg t'baik buat hamba-Mu dan aku redha dgn takdir ini.Adik2 b'citer pd hri ayah pergi hari pertama puasa ayah sempat msk juadah b'buka,tp ayah x sempat pun b'buka puasa,aku b'doa moga Allah m'berikan yg t'baik buat ayahku....
Percintaan mak n ayah sehingga ke akhir hayat...
Kasih-sayang mereka sehidup dan semati
Walaupun pada mulanya kasih yg diikat tanpa cinta...
Mak Ayah semoga kalian ditempatkan dlm taman di syurga...
Aku xkan berhenti mendoakan kalian...Amin...

Adakah percintaan aku jg begitu?????

Mama aryan

No comments:

Post a Comment