Sunday, 30 October 2011

pishh...

assalamualaikum & salam sejahtera

dah lama tak hupdate rasanya,maklumla agak bizi dgn keje,balik umah dah penat jadi apa nak tulis dah tertangguh.
sekarang tiap2 minggu kene kerje,penat jgn cakapla,balik umah sakit2 badan.tp apa nak buat dan nama  pun keje.sibuk ni pun sebab tahun ni banci je,kalu tak,xderlah bizi sangat.sampaikan dah lama x bawa anak aku g jalan2,jadi ahad aritu kesian dgn anak aku ngan en.azami bawa adam jalan2 tengok ikan kat akuarium seksyen 2 shah alam dekat dengan tasik tu jer,xderla bawa jalan jauh pun hehe..nak bawa g jauh2 aku pun x larat..
walapon tempat tu biasa2 jer tp org tetap ramai..

bapak ngan anak semangat tengok ikan,tp adam takut2 gak tengok ikan banyak2 & besar2 nih..akak macam biasa tukang amik gambar jek larr..sekali tgk gambar nih teringat citer pirana lak aku..

ini namanya patin putih,akak tatau la sama ke tak dengan patin temerloh yg glemer tuh..eceh! glemer ke patin temerloh tu? sila abaikan flash kamera akak tu..biasala akak bukannyer pro bab2 amik gambor nih..yg penting ada gambar jek..
anak-beranak lagik tengok ikan..ikan2 disini selain dipamerkan juga untuk dijual..sapa2 nak beli silakan,siap dengan akuarium lagik,dulu penah la aku beli akuarium dengan kat sini,tp bila ikan yg dibeli tu mati,terus akuarium tu dok diam2 kat dalam stor,mmg niat nak bela lagik,tp xder masa nak gi beli ikan,ni pun dtg tgk ikan2 ni sebab adam selalu sebut pishh...pishh..maksudnyer ikan la tuh & mmg dia suka makan ikan x mcm aku..

tengok la ikan ni..ni antara yg termahal rm9888,wah mmg akak xkan beli la,walapon waktu tuh akak banyak duit..hehe..tp kalu penggemar ikan mungkin beli la kot..
kalu x salah ini flower horn..hehe aku bukannya kenal sangat ikan2 nih..

tulah citer sepetang kami ni akuarium,nak jalan2 kat tasik,org sangat ramai,jadi lepas tu kami balik rumah, lagipun sekarang nih akak ni bukannyer larat nak jalan jauh2,maklum la dah tua..hehe,lgpun akak peknen kali ni memang kurang larat sket..mungkin sebab dah tua la ni...hehe

mama aryan

Tuesday, 18 October 2011

budak ini sangat rajin lorrr.

assalamualaikum & salam sejahtera

citer budak kecik ni lagik,sangat rajin sekarang nih..
layan gambar jer la





budak ini sangat rajin menyapu okeh..tengok la tu,kalu dpt penyapu memang susah nak lepas

sila abaikan sampah2 yg berada dibelakang tuh yer,x sempat nak dikemas

mama aryan

Monday, 17 October 2011

BSP??

assalamualaikum & salam sejahtera

hmm..lama gak x update kat sini,agak bz sekarang ni,sabtu keje.kalu bole ahad pun nak kena keje..xper la nak buat mcmmana kan?selagi belum tutup mata..keje..keje..
yang aku nak citer bukan pasal keje,tp pasal check up peknen aku semalam.
semalam buat BSP,aku tatau la apa maksud bsp tuh,dah doc suruh buat,aku buat jek.
disebabkan kena pegi sampai 4 kali aku amik keputusan utk bercuti sahaja.walapon cuti aku tetap pegi opis,malas nak balik umah sebab,opis lebih dekat dgn klinik.lagipun gi buat bsp tu pun bukannya lama x sampai 5minit pun,en.azmi pun aku kata xyah cuti,aku bole pegi sendiri,nak2 lak sekarang dah senang nak parking,xyah nak berebut mcm dulu.
pepagi mcm bia aku kena puasa bermula dr 10mlm,pastu 8.30am aku kena gi klinik utk dicucuk,bacaan kandungan gula adalah 3.8,abis x sampai 5minit aku blk opis,buat keje apa yg patut,8.40am aku kena makan pagi,pukul 10.40am,2 jam kemudian aku kena pegi cucuk balik,bacaannya 5.9.pastu aku balik opis semula.12.30pm aku kena makan tengahhari.pastu kul 2pm aku kena gi klinik cucuk lagik.bacaan 5.4.pastu aku terus balik umah,sebab lepas tu aku kena gi klinik 2jam lepas makan malam,jadi kul 8mlm nanti aku kena g klinik lagi.
sampai umah pukul 3,xder apa yg nak dibuat,nak amik adam pun mesti dia tengah tido nih,jadi aku pun amik kesempatan bersenang2 sendirian kat umah,merehat2kan pinggang yg selalu lenguh sambil tgk tv & terlelap seketika,sedar2 dah azan asar.aku mandi,solat asar & kuar pegi amik adam.
sesampai umah opah aku belum sempat buka pagar adam dah berlari2 sambil panggil aku,hmm..anak aku tuh bising suaranya.lepas adam salam dgn opah kami pun balik umah..aku bersiap utk memasak utk mkn malam,maklumla kena makan pukul 6,jadi aku masak awal la ptg ni,memandangkan dlm peti sejuk tu,lauk2 dah berkurangan,aku taram jek masak apa2 janji boleh dimakan,ayam dah xder yg ada ikan jek,jd utk en.azmi ngan adik2 aku masakkan ikan,utk aku telur goreng pun dah cukup sebab aku x bape gemarkan ikan.yg lain2 aku hentam je yg penting ada kuah,dalam tatau apa nak masak,siap juga 3jenis masakan.pukul 6 aku makan dulu dgn adam.pastu layan adam tgk citer kegemaran dia apalagi kalau bukan ipin&ipn.
pukul 7 azan maghrib,mand,solat,siap2 tggu en.azmi,nasib dia balik awal,sebab aku dah pesan jgn lambat malam nak kena g klinik.
7.30 kami gerak g klinik,adam suka la dpt naik keta jalan2,smpi klinik aku bgtau akak tu nak buat bsp,dia suh tggu jap sebab belum pukul 8 pd hal lg bape minit jek,dia kata nanti dia panggil,aku pun tuggu dgn penuh keboringan,aku tgk jam dah pukul 8 tp nama aku x dipanggil lagipun,sampai akak tu dah tukar signboard tutup tp nama aku dia x panggil2,jam dah 8.30 dia lak boleh makan2 kacang sambil borak,aku dah x larat tunggu,aku bangun tanya..x bole buat lagi ke?
astaghfirullah..akak lupa la..nasib abik aku tanya kalu x,sampai diorg balik la aku jd penunggu kat situ yg en.azmi lak dah lapar..
amik darah lagi..bacaan 5.9.akak tu ckp xder pape tu,aku tanya kalu teruk bape? akak tu kata jgn melebihi 7,padan la hari tu masa kali kedua minum air gula bacaan aku 7.1.jadinyer sekarang apa yg perlu dibuat utk mengurangkan kandungan gula tuh?nampaknyer aku kena kekalkan bacaan pada tahap 5 jek la. moga2 lepas ni xder masalah apa2 lagi la..penat dah tangan aku ni dok kena cucuk jek.
harap2 semua akan berjalan lancar lepas nih...amin


mama aryan


Wednesday, 12 October 2011

chek up lagik

Assalamualaikum & salam sejahtera

hari ni g check up lagi & hari ni 1st time g check up sorang2,en.azmi takleh ikut sebab ada taklimat tentang sebutharga dekat jln.semarak,jadi pegi la aku sorang2.
hari ni aku kena minum air gula lg..x amik cuti pun hari ni,pegi keje cam biasa,pukul 8.15am aku keluar g klinik,hmm...5minit jer dah sampai,sampai2 org x ramai pun terus bgtau nak minum air gula,kali ni aku dpt air glukose kaler oren lak,rasanya mmg sgt manis,x mcm yg pertama kali aku minum dulu ada rasa masam2 sikit. aku minum laju2,sekejap jek,pastu balik opis semula,2jam kemudian aku kena g klinik balik. sesampai kat opis sempat lagi la buat keje apa yg patut,yer la..akak kan giler keje.
10.15am aku keluar ke klinik semula,alhamdulillah org x ramai jd cepat la aku jumpa doktor utk wat check up yg seterusnya.blood test aku nampaknyer turun lagi,bulan lepas 11 bulan ni turun 10,berat aku juga turun 2kilo,kandungan gula agak tinggi 7.1.wah aku pun xtau la apa akan jadi,
aku tanya doktor apa kesannya kalu darah berkurangan?doktor cakap takut bahaya masa lepas melahirkan baby, takut rahim lambat kecut mungkin akan berlaku pendarahan,dan kenapa kandungan gula boleh tinggi? doktor kata faktor usia juga memainkan peranan sebab tu doktor x galakkan pregnant pada usia lebih 35thn,jadinyer lepas nih aku xleh pregnant lagi lah..tp tatau la kalu ada rezeki lagi,dan bila kandungan gula tinggi takut baby akan membesar & mungkin susah juga utk bersalin normal.masa scan tadi pun,kedudukan baby masih songang kepala masih diatas,harap2 masa nak bersalin nanti anak aku nih akan berpusing la,aku takut untuk dibedah.
nampaknyer lepas nih kena makan kerang & bayam banyak2 la utk tambah darah,makan la sampai muntah..hehehe..apa yg penting anak aku x apa2.
masa scan tadi baby sumer ok,berat dia baru 1.7kg,usia kandungan aku dah masuk 30miggu,maknanya ada dlm 2bulan lagi la utk aku lihat anak yg ada dalam perut aku nih..hmmm x sabar aku nak tgk anak aku nih. td doktor ckp,jgn percaya 100% pd jantina yg dia ckp sebab sumer kuasa Allah..aku tau aku x kisah pun sama ada boy @ girl asalkan anak aku sihat,sempurna & selamat dilahirkan itu dah cukup aku bersyukur. td pun doktor dah x tengok jantina anak aku,dia tgk yg lain2 jek,ukuran kepala,kaki sumer & tengok jantung anakku berdegup seperti biasa itu dah memadai.
Semoga anak2 ku terus sihat dan semoga Allah permudahkan segala urusanku,dan semoga aku dpt melahirkan anakku ini dengan mudah nanti..insyaallah..
doakan aku yer kawan2...


adam aryan bakal dapat adik..harap anakku ini akan jadi abang yg baik pada adiknyer...

mama aryan

Monday, 10 October 2011

hepi besday papa aryan

Assalamualaikum & salam sejahtera



9 oktober 2011..besday suami aku,sayangnya xder celebrate pun,aku kena g taklimat & aku pun lupa hari tu besday en.azmi kihkihkih...teruk sungguh,dah la x belikan apa2 hadiah pun,tp nanti la aku belikan tu pun kalu aku ingat lagi.sebenarnya kalu nak cakap secara jujur aku ni x reti nak beli hadiah kat en.azmi ni,dulu2 aku beli kemeja jer,selebihnye kalu aku tanya nak apa dia akan kata "simpan je duit tu.." √ęceh pada hal aku tau mesti dia nak hadiah tu..hehe nak kaber la tuh,bg nampak x eksaited sgt...

sudahnyer semalam aku belikan kek tiramisu



en.azmi suka kek ni,setakat yg aku tau la sebab setiap kali aku beli mesti dia abiskan,tu pun semalam aku belikan 2 slice jek,xder la nak tiup lilin bagai,aku beli letak dalam peti ais,masa dia balik pun aku xder la ckp direct yg aku beli kek tu utk dia,aku ckp ngan adam jek "gi amik kek makan ngan papa.."nampak x romantik langsung aku nih...geli ahkaks nak romantik you...
tp aku nak beli ni nanti..


sebab akak suka bau perfume nih...dari mula kawin sampai la skang dia x penah tukar perfume lagik.eceh dah tulis kat sini lak,tetiba aku x jadik beli..kehkehkeh,buat malu jek,harap2 en.azmi x baca entri nih,lgpun perfume dia x abis lg,so lambat lg la baru beli..tgk mcm kedekut pun ada nih...

apapun buat suamiku..hepy besday semoga pjg umur,murah rezeki & hubungan ini berkekalan hingga ke akhir hayat..amin

mama aryan


Saturday, 1 October 2011

citer anak aku lagi

assalamualaikum & salam sejahtera

Sajer nak citer pasal adam hari ni.skang mulutnya sangat bising,kadang2 sampai x terlayan aku.
apa yg dia suka dan minat sekarang?


skang dia sgt suka tgk citer upin & ipin,setiap hari lepas amik dia dari umah opah,selesai asar,dia dah bising kat aku "mama...pinpinpin..."maknanya nak tgk citer ni la,nasib baik sekarang mmg ada citer ni kat tv9 kul 5.30ptg.jumaat hari tu x sempat tgk sebab aku dok sembang dgn akak depan umah,apalagi mengamok la dia ptg tu..pinpinpin x abis2,bengang tinga aku nih...

bendera malaysia...apa kaitan dgn anak aku? wah kalu nampak bendera malaysia je terus..'mama..tetedeka.." tau apa? merdeka okeh..patriotik jugak anak aku nih,pada hal sekali je sebut masa merdeka dulu,terus dia ingat sampai sekarang,nampak jer bendera malaysia konpom dia sebut "tetedeka"

satu lagi yg dia teruja kalu nampak,x lain x bukan ini dia,kalu nampak sepanjang jalan dia akan panggil aku "mama..papa...lui.."
lori..sangat suka dgn lori,kalu g mana2 dia tunujuk satu2 lori kat aku,penat nak menjawab,aku tgh menaip ni pun dia sibuk2 tunjuk lui2 kat aku...x kira la lori kecik ke besar sumer buat dia teruja tengok asalkan lori..
lepas ni tatau la apalagi yg dia akam minat.

mama aryan