Friday 20 May 2011

G6PD

assalamualaikum & salam sejahtera

hmm..tetiba lak nak citer pasal ni,nape ek?
secara jujurnyer dulu aku pun xtau pasal G6PD ni,sampaila pada hari aku selamat melahirkan anak aku adam aryan.darah dia berada dipertengahan,ntah time tu aku x faham sgt apa yg doc tu ckp,masih blurr.
skang baru aku tau,saper yg ada G6PD nih sel darah dia cepat pecah,lbh kurang mcm tu la,sbb tu anak yg baru lahir mudah terkena demam kuning.
mcmmana bole dpt G6PD ni?setahu aku ia bole terkena pd anak lelaki yg ikut darah ibunya iaitu jenis darah O+. dlm kes aku ni nyatalah aku ni pembawa sbb darah aku O+ dan adam lak jenis darah ikut aku.tp xde la perlu risau sgt,sbb penyakit ni xde la m'bahaya sgt,kita cuma perlu tau apa anak kita x bole mkn.setakat yg aku tau antara benda2 yg x bole ubat nyamuk,ubat gegat,beberapa jenis ubat dan yg plg teruk kacang parang,ia bole sebabkan anak kita sesak nafas n mgkn akan sebabkan lain2 alahan,tu je yg aku tau,klu salah saper2 yg tau tlg betulkan ek..nampak mcm aku ni x prihatin lak kan?aku amik tau ye,lgpun aku da ada senarai apa yg x bole adam mkn.
penah la dulu aku guna ubat nyamuk elektrik (ingat bole guna)rupa2nyer x bole jg..abis bdn adam naik bintik2,aku ingat demam campak da,sbb bintik2 tu dlm mulut pun ada,risau aku,tp adam rilex jek,m'buas spt biasa,tp aku mmg xleh tahan,aku ttp bw dia ke spital,alhamdulillah bkn demam campak cuma allergik sejak tu,aku mmg da x guna apa jenis ubat nyamuk pun..risau mak..
tetiba buat entri ni kan?bkn apa td borak2 ngan member kat opis yg akan melahirkan ank sulung awal bln 7 ni,dia pun b'darah O+,tp xde apa yg nak dirisaukan ye..setakat ni adam membesar dgn sihat,cuma aku tkt bila dia da besar nti,takut aku xleh nak kontrol dia punyer mkn,ye la klu kat sekolah ke apa ke..ceh..da b'pikir jauh lak aku yer,kdg2 rasa nk benti keje je,agar dpt aku jg anak2 aku sendiri,tp buat masa ni keadaan x m'izinkan.apa2 pun aku harap sumer akan b'jalan dgn baik.

wassalam

mama aryan

2 comments:

  1. kak fazillah, nurul pun nk tau gak pasal G6PD ni...camne nk trace???dr lahir ke??? klu dr lahir xde??? mknanya mmg xde ke...atau akan ada...sbb nurul pun darah jenis 0+

    ReplyDelete
  2. ye ke?dia bole tahu masa lahir.itupun kalu anak lelaki ikut darah mak dia o+,kalu x ikut x kena la.kalu dr lahir doc x ckp apa maknanye xdela.anak nurul darah jenis apa?dia anak lelaki je yg kena,anak perempuan x kena rasanya.

    ReplyDelete