Tuesday 6 September 2011

citer raya lagik

assalamualaikum & salam sejahtera

hari raya kedua kat umah aku,ada sedara col nak dtg umah,dlm pada tu abah mentua aku col nak g jalan umah sedara gak,tp diorg dah gerak dulu,sebab en.azmi x dgr tipon berbunyi.jd dia buat keputusan nak pegi umah tok dia jer kat temerloh.kami tunggu kat umah aku jer dulu & akan bertemu diorg kat umah tok.
dua beranak yg sempat buat taik mata sementara menunggu masa utk bergerak.
aku x sempat jumpa sedara aku,sebab family en.azmi col,diorg dah nak gerak g umah tok,jadi aku tinggalkan jer umah utk ke umah tok.
sempat bergambar tunjuk perut yg dah masuk 6bln,tahun depan insyaallah kami beraya berempat lak.
dlm perjalanan g umah tok abg li col suh beli ais,tanya kat kedai xder jual ais,kebetulan ada lori jual ais kat situ aku suh je en.azmi beli ais dr lori tuh,nah..sebeban ais kau bwk g umah tok,sesampai kat umah tok diorg tengah sibuk menyiapkan makan tengahhari,aku dok saja la,sembang2 ngan biras aku,seingat aku,nilah 1st time aku borak agak pjg ngan biras aku,sebelum ni,borak sikit2 jer,aku tgk dia mcm pendiam jer,aku ni lak,kalu x dpt b'ckp bengkak2 mulut rasanya.tp kalu ngan family en.azmi mmg aku jd pendiam la,blk umah jer mulut aku jd gatal2 sbb x dpt b'ckp..hwah3,mesti org x sangka aku jd pendiam.
hari kedua ni aku tatau nape perut aku meragam,asyik sakit jer,mesti la meragam mcm2 yg aku makan ye tak? lepas beraya umah tok kami blk umah en.azmi,malam ni tido kat umah en.azmi lak.maklumla kg dekat2 senang nak ulang-alik,tiap2 hari kami ulang-alik umah dia,umah aku jer. tp sepanjang raya ni hanya 2mlm aku bermalam kat kg aku.
en.azmi ada gak bersuara suh aku masak nasi beriani kat umah dia,tp aku segan sbb aku bkn pandai pun,lgpun adik-beradik dia mesti nak makan masakan mak diorg,mcm aku gak dulu2 kalu blk kg mesti nak mkn masakan mak kan,mcm2 nak diminta x menang tgn mak nak masak.
raya tahun ni pun aku x pg pun umah kawan2,cuma sorg je kawan aku dtg beraya kat umah,yg bestnye kawan aku dtg,baru jer aku nak g dapur buat air,abg ipar aku ckp 'tu air dah siap,bwk la ke depan'..ha kau x bertuah aku jd ipar?abg ipar tlg buatkan air utk tetamu aku,terharu akak...
balik s.alam pada pagi hari sabtu,alhamdulillah jalan clear..

mama aryan

1 comment:

  1. hehe.. ira mmg pendiam. tp hr tu bnyk nk sembang ngan kak lah sbnrnya.

    ReplyDelete