Tuesday 6 September 2011

mari cerita pasal raya pertama

assalamualaikum & salam sejahtera

hari ni dah 8 syawal,selamat hari raya yer kengkawan, maaf zahir & batin (akak tau..akak laser..mahapkan akak yer..)
nak citer apa pasal raya ni yer?
dulu..dipagi hari raya aku dpt cium tangan mak & ayah
sekarang..sumer tu dah xder
dulu..mak buat rendang,ayah bakar lemang
sekarang..lemang mmg xder la,kecuali yg abah mentua aku buat..
rendang..kalu x aku,kakak aku yg buat
dulu..nak makan apa2 kuih,order jek ngan mak
skekarang..pandai2 la buat senirik..
empat tahun dah raya tanpa mak & ayah
tp kenangan lama ttp terpahat diingatan..
masih terbayang dipagi raya kami adik-beradik beratur memohon maaf dari mak & ayah..sob..sob..

sekarang citer pasal raya tahun ni lak..
kami gerak balik kg pd pagi hari sabtu,alhamdulillah jalan tak jem,walapon keta agak banyak.balik tu kami terus ke kg en.azmi dulu,sbb adik-beradik aku belum sampai,aku xder kunci umah.mcm biasa kalu kat umah mentua,aku duduk saja xder keje yg aku buat,bukan aku xnak buat,tp aku tak reti apa yg patut aku buat,tu yg buat aku rasa jemu,petang lps zohor kami ke kg aku lak,dekat rumah sendiri ok la,ada gak keje yg bole aku buat,walapon xla byk yg bole aku buat,tp ada gak kejenyer.
persiapan raya biasa2 jer,malam raya,aku buat nasi beriani ngan kek coklat walnut,sumer tu aku buat kat umah aku,bukan xnak buat kat umah mentua,aku segan sbb aku bukan pandai masak pun,lgpun abg ipar aku ada,dia terer masak,aku ni setakat nak makan tekak senirik bole la..
malam raya,tido kat kg en.azmi.pagi hari raya tu,aku bangun kul 6lbh,solat subuh pastu iron baju,tahun2 sebelum malam aku dah iro tp tahun ni,agak letih jd iron sesudah subuh je lah.pepagi mak mentua & adik2 ipar sibuk menyediakan juadah,aku xder apa yg dibuat melainkan keje aku melayan kerenah anak aku yg sorg tu,siapkan dia kemudian aku lak bersiap,konon bawak balik shawl nak pakai ala2 hana tajima,siap dgn sepit riben kaler merah sedondon dgn baju,tp x sempat nak pakai,aku pakai kejap je,x sempat nak kuar bilik pun,anak aku tu dah tarik2 tudung,last2 aku pakai tudung syria kaler hitam je..ish2 x bole la omak kau ni nak melawa sket..aku x ke masjid pun utk solat sunat hari raya,dok umah jer,sambil tolong2 apa yg patut dibuat sementara tunggu org dtg tahlil kat umah,bkn aku buat apapun tolong kemas2 jer,pastu aku,en.azmi & adam gerak balik kg aku lak,xder pun bermaaf2an dgn kaum kuarga mentua,aku cuma bersalam dgn mak mentua,adik2 ipar & biras aku jer,xder la mcm family aku yg akan berderet2 minta maaf dgn mak ngan ayah.
 xder pun sesi bergambar ngan family mentua.
kat kg aku?haruslah ada sesi bergambar,tp xder la gila sgt b'gambar mcm tahun lepas,antara gambar2 yg ada.
tema tahun ni,merah menyala you..pilihan kaler oleh en.azmi.adam telah berjaya mengkaber perut aku..heheh
kakak aku,adik aku yg juga mak yong,adik aku lg & aku,sila abaikan latarbelakang yg ada
anak aku yg berjaya juga aku amik gambar dia memakai kopiah@ dia panggil topi
anak2 buah & adik aku yg bongsu
adik2 aku lagi yg bajet cun ngan hensem
sempat lagi bergambar melompat riang dihari raya.

hari raya pertama ni,kami habiskan masa dgn mengunjungi umah jiran2,maklumla kami ni dahla jarang balik,dah sesekali balik ni,berjalan la jupe makcik2 jiran tetangga,cuaca mmg panasla,dahla baju kaler merah,tp xder hal kami redah gak,walapon perot aku ni dah xleh nak masuk makanan tp xper..lepas abis round umah jiran2 aku & en.azmi balik kg dia lak,tp kat kg dia kami x g mana2 pun dok umah jer.petang kami siap2 balik kg aku lak,malam ni kami tido kg aku la plak.

bebudak main bunga api dimalam hari

itu jer citer raya pertama

mama aryan



1 comment: