Friday 5 August 2011

nak citer pasal makan

assalamualaikum & salam sejahtera

ni dah xder keje..tetiba teringat zaman dulu2,masa arwah mak ada..kecik2 dulu aku sgt suka makan masak lemak pucuk ubi dgn ikan masin.dulu2 pokok ubi byk jer tanam kat tepi umah.kalu aku tingin nak makan aku selalu la ajak mak gi kutip pucuk ubi,penah gak la aku disengat tebuan masa kutip pucuk ubi tu,tp mujur x teruk.
apa2 pun masakan tu mmg best,tp seingat aku sejak mak pergi aku x penah lagi makan sayur pucuk ubi masak lemak ngan ikan masin,nak lak duduk kat sini,nak cari pucuk ubi pun susah,bukan x penah makan masak lemak pucuk ubi tp x bape best la,nampaknye kena belajar buat sendiri nih.
xder masak lemak pucuk ubi,dpt pucuk ubi rebus pun ok gak,cicah sambal belacan kan? haha..dah kenape lak nak citer pasal makan di bulan puasa ni yer..ni kes borak ngan cik ijah hari tu la dok sibuk buat keje sempat lagi kami dok citer pasal makan,buat aku terliur jek,nak kena cari nih x pun kena la suh kak aku masakkan esok..

 gambar yg aku cilok dari google..sedapkan nampaknya??


ni lagi satu yg aku suka masak lemak nenas ikan masin,tp skang ni mcm takut lak nak makan nenas,aku kan peknen,tp kak ngan adik aku tgh peknen selamber jek makan nenas xder papepun,tp skang nih mmg aku tingin sangat nak makan masakan ni,boleh x agaknyer aku makan yer.
dulu2 arwah mak pun selalu masak lauk ni,nenas senang nak cari arwah ayah ada tanam kat tepi umah juga, kalu kat kg dulu mmg mcm2 yg ada ditanam kat sekeliling umah sayur,cili,tomato,tembikai pun aku penah tanam,tp tembikai tu mcm hidup segan mati x mau je la,kecik jek buahnyer.kalu kat umah ni..tanam dlm pasu jer la,tu pun xde apapun yg aku tanam..hehe aku kan pemalas..bunga dlm pasu kat depan tu pun aku tanam dgn bunga plastik jer haha..senang x perlu disiram.
kat kg..hmm arwah mak ngan ayah mmg suka tanam bunga kalu tanam bunga2 hidup subur je,kalu aku tanam?x sampai 2 hari pokok bunga tu dah layu...ntah la..
ptg ni nak berbuka makan apa yer?kata en.azmi nak balik kg amik keta,xtau la jadi ke tak ni..kalu jadi makan masakan mak mentua la aku,nak harap aku masak,mmg x la...en.azmi pun kata aku x pandai masak mcm mana aku nak masak untuk mak & abah mentua aku kan...hehe alasan..dasar pemalas sebenarnye..

mama aryan

No comments:

Post a Comment