Monday 1 August 2011

belum terlambat rasanya

assalamualaikum & salam sejahtera

belum terlambat rasanya utk aku ucapkan selamat berpuasa kepada semua kawan2...
'ku mengharapkan ramadan kali ini penuh makna,agar dapat ku lalui dengan sempurna'..
apa citer anda pada ramadan ini?
aku byk citer ttg ramadan ni,paling xkan aku lupa & akan diingat sepanjang usia,pertama puasa 4 tahun yg lalu,pemergian ayah yg tersayang,mmg x dpt aku lupakan hingga ke saat ini,sangat2 sedih,moga ramadan kali ini aku dpt sedekahkan sebanyak mungkin pahala buat arwah mak & ayahku,walaupun kdg2 masa tu begitu cemburu pd aku..eceh terlebih lak..
puasa kali ini,pasti aku akan teringat bubur pulut hitam yg selalu arwah mak buat utk aku setiap kali bulan ramadan,sekarang x boleh nak mintak lagi,dulu penah minta kak aku buatkan tp rasanya mana nak sama dgn air tangan mak.tak tau la kalu tahun ni tetiba aku rajin nak buat sendiri lak..hehe kena tuggu hari cuti la baru bole buat.
semalam pertama puasa,aku masak utk berbuka,aku lbh suka masak sendiri dari beli,walapon en.azmi selalu kata aku ni x pandai masak pastu masak main hentam jek,mmg la aku ni bkn pandai masak sangat,main taram jer apa yg aku nak masak,apa yg penting perut aku x mati kelaparan.tp kali ini agak letih sedikit,dgn peknen lagi dgn layan adam lagi,nak masak dia lak nak suh dukung,aku ni dah menggeletar kepala lutut nak berdiri,tp kalu x dukung kesian lak tgk dia kat pintu dapur tu..mama..mama..sambil hulur tangan muka lak alahai..sedihnyerr,tp kalu aku dah dukung,segala sudip dlm kuali dia nak capai.apa2 pun semua ini menuntut kesabaran yg bukan sedikit,dgn laparnyer,dgn nak bawa perut lagi,walapon x besar mana lg,tp ttp rasa penat,kaki ni kalu dpt duduk sangat la nyaman nyer,tp kalu dah memasak mcm mana nak duduk?haruslah berdiri.kot masak sambil duduk,haruslah aku main pondok2 dgn adam sudahnye. aku masak jer apa yang boleh,ada la sedikit kuih yg en.azmi beli dekat kedai depan.
belum berbuka,adam dah makan dulu,masa berbuka dia pun sibuk gak nak makan,aku isi nasik dalam pinggan dia,abis semua lauk sayur nak diambilnya,sudahnya bukan dia makan,dia buat main jek,ikut ko la adam janji bahagia.aku malas nak marah sgt,lgpun aku rasa itupun sebagai satu sesi pembelajaran juga utk adam,supaya nanti dia bole belajar makan sendiri,walapon sekarang lebih byk ke lantai dari ke mulut,xpe la nak buat mcm mana nak ajar anak bukannya senang,skang baru aku terpikir mcm mana mak bole jaga kami 9 beradik,aku baru sorang tu pun kadang2 rasa nak menangis dah...
malam tadi en.azmi g terawih aku ngan adam tgk tv,ntah aku letih sgt semalam tertido depan tv,sedar2 adam dah lari dtg kat aku sbb takut dgr bunyi cicak,pastu aku bawa dia naik tido kat bilik jer,mujur adam jens yg senang nak tido,tutup lampu,tepuk2 sikit pastu tido,pukul 1am aku terjaga,sbb dgr benda jatuh,pastu aku tgk adam jatuh katil,mujur x teruk sebab jatuh atas bantal,dian nangis sikit2 jer,aku tepuk pastu dia tido blk,en.azmi belum blk time tu,aku tgk kat luar keta xder,konpom pegi minum kat kedai depan.
sahur..aku cuma panaskan lauk semalam,aku mesti makan nasi,yer la aku makan utk dua orang,walapon yg sebenar aku yg terlebh nak makan..aku harap tahun ni aku dapat posa penuh,masa peknen kan adam dulu aku dpt posa penuh,ptg ni xtau lagi apa yg aku nak hentam buat lauk berbuka...
yer inilah citer aku setelah 2 hari berpuasa,carcamarba..aku pun xtau dah apa yg aku tulis,baik la aku berenti dulu sebelum aku mengarut lebih panjang

mama aryan

No comments:

Post a Comment