Monday 25 July 2011

jom balik kampung

assalamualaikum & salam sejahtera

dah lama rasanya aku x balik kampung,ye lar xder cuti pjg lgpun en.azmi keje hari sabtu,jd kalu nak balik sabtu ahad tu agak x best la.tp sabtu lepas kami sume balik kg.apa taknye seminggu lagi nak puasa umah kat kampung tu perlu dibersihkan,konpom semak samun n sawang2 dah bermaharajalela kat umah tu,apa nak buat sumer ada tanggungjawab memasing.jd terpaksa cari hari yg sume bole balik,kalu balik sorg2..seram jugak tu...umah kami tuh dah la lot tepi dekat dgn hutan,walapon bukan hutan belukar,tp agak menyeramkan la..hehe pd hal sumer penakut...
al-kisahnyer ada kejadian mencemaskan isi perut aku pagi2 nak balik kampung tu..en.azmi dah on enjin keta,aku lak dgn selamber badak letak adam dalam keta,pastu g la nak amik barang jap,aku sampai2 je kat keta,baru nak buka pintu terus dia lock dari dalam,cemas dah omak kau ni ha,terus panggil en.azmi,kitorg kat luar ni ketuk2 cermin pastu duh dia angkat lock pintu tu,tp dia bole gelak2 pastu dok main2 ngan kitorg, en.azmi dah panas dah,kalu xleh gak mau pecahkan cermin jek.aircon dah kuat,radio pun dia kuatkan volume,aku risau dia makan rokok tu jer,abis dah dia patah2kan rokok en.azmi tuh.aku col kak aku mujur dila x keje bole guna hp dia,kalu x,xtau la hp aku ngan en.azmi mmg dah selamat dok dalam keta. bila kak n abg ipar aku sampai lagi adam b'tambah gedikss apa xnyer dia dok tgk org ramai2 kat luar dok lambai2 dia,kami nak suh dia buka kunci pintu tu,tp tu lar dia makin syok lak kat dlm tu,aku dah naik risau.pastu ada jiran sebelah & depan umah dtg tgk.en.azmi dah umpil pintu sebelah driver tu,masalahnyer kat umah aku ni dawai pun xder ntah apa la yg nak diguna utk tarik lock tuh,mcm2 yg dicuba.akhirnya jiran depan umah bagi satu besi,cuba2 last2 b'jaya.abis dah sejuk kaki tangan dia..masa amik tu dia dok gelak2 je..hmmm apa la yg dia tau kan?
pas drama sebabak tuh kami gerak balik kg,kami singgah kg aku dulu,umah dah semak samun,hujan lak turun kdg2 lebat,kdg2 renyai2 jer,aku mmg x buat apa la,cuma menyapu dlm umah je,tu pun sikit2 je,diorg buat operasi kat luar.ptg tu diorg sumer pakat gi ladang arwah ayah nak tgk pokok durian,mana tau ada rezeki,bole makan durian.diorg sumer pegi naik van jiran sebelah,tinggal aku,adik aku yg tgh peknen tu juga,adam & anak buah aku sorg yg lain sumer berhimpit dlm van,van angkut kambing & getah lak tu,konpom sorg2 bau kambing nti..hehe
tapi xder rezeki kami,durian belum gugur,ada yg gugur pun dah buruk,dpt la 4 ulas jer,sapa cepat dia dpt la.
makan malam kami cuma makan sate je,ye la nak masak pun susah jg,beras baru beli maklum la umah xder org sumer barang utk masak kami kena bw blk sendiri,tp mlm tu mmg kami mkn sate je,sbb jiran aku ckp sate kat kg aku sedap.mmg betul sedap,dagingnyer lembut jer,cuma kuah je agak cair.
lepas makan,tgk bola baru kami gerak blk umah en.azmi lak,dlm keta adam dah lali,rupa2nyer dah mengantuk,apa taknyer siang x tido asyik main jer,kawan ramai la katakan.
sampai umah en.azmi pun adam x jaga,tido sampai pagi la tu...
ahad...
bangun pg agak terlewat solat subuh pun dah agak lewat,pd hal dah terjaga masa azan subuh tu,tp sbb letih aku tetido blk.hari ni mendung jer,xder aktiviti yg aku buat kat umah en.azmi.spt biasa kalu kat umah mak mentua aku,mana ada keje yg aku buat,dah dekat 3 thn kawin,tp aku msh tak dpt nak sesuaikan diri,nak b'ckp pun kdg2 jer,pd hal aku ni kalu nak dikirakan sgt becok orgnyer,suka ketawa.tp xtau la yer..
lepas makan tengah hari siap2 utk blk,cuti 2 hari jer mcm x puas dok kg,masa nak blk tu hujan turun dgn lebat lak,kena tggu sebentar, lgpun aku nak singgah umah member aku jap,nak tgk baby dia,sbelum ni tgk gambar kat fb jer.alhamdulillah hujan dah reda masa sampai umah member aku tu..subhanallah comelnyer puteri dhia erysha,aku rasa cam x sabar gak nak dpt baby..hehe adam pun sgt suka siap kiss2 baby tu, x dpt lama di umah member aku,tp sempat la mkn durian,aku x mkn byk pun,lps tu gerak balik,alhamdulillah jln x jem,dlm 6.15pm smpi umah.penat rasanya walapon bkn aku yg drive.penat tgk umah yg x berkemas,baju yg x berbasuh lg.
hmm..mujur esok selasa aku cuti,sebab nak g klinik buat ujian air gula,dah start berpuasa aku ni. harap2 ujian esok ok la,moga2 xder kencing manis @ apa2 yg seumpamanyer..moga aku, kandungan aku sihat2 saja.

mama aryan

No comments:

Post a Comment